Välkommen till Botulvs förskola!

Botulvs förskola är en liten förskola där cirka 65 barn går. Förskolan har fyra avdelningar som heter Björnen, Ekorren, Haren och Ugglan. Två av avdelningarna är språk- och talavdelningar. Språk- och talavdelningar

Förskolans miljöer

Vi arbetar med våra lärmiljöer ute och inne så att de ska vara trygga, inspirerande och utforskningsbara. Vi har en stor förskolegård som är indelad i fyra mindre gårdar. Dessa gårdar kallar vi för Snigelgården, Rävgården, Ugglegården och Gröna gården. Gårdarna är varierande med grönska, träd, fruktträd, buskar, bärbuskar, odlingslådor, gungor och sandlådor. Gårdarna bjuder in barnen till rörelse, utforskande och lek i olika sammanhang. Inne på förskolan finns en stor lekhall för lek och rörelse. Eftersom förskolan ligger centralt i Uppsala har vi även nära tillgång till det staden  har att erbjuda som till exempel museum och teater.

Introduktion

Vi följer kommunens gemensamma plattform för introduktion. Det innebär att både barn och vårdnadshavare deltar aktivt i introduktionen. När ditt barn fått en plats på vår förskola kontaktar vi er för att gå igenom upplägget för introduktionen, allt för att anpassa den efter just ert barn. Räkna med att introduktionen tar cirka två veckor.

Förskolans styrdokument

Alla förskolor i Sverige styrs i huvudsak av tre dokument, barnkonventionen, skollagen och förskolans läroplan. FN:s konvention om barnets rättigheter, eller barnkonventionen som den också kallas, innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn. Barnkonventionen är ett rättsligt bindande internationellt avtal som slår fast att barn är individer med egna rättigheter, inte föräldrars eller andra vuxnas ägodelar. Skollagen reglerar bland annat vilka rättigheter och skyldigheter barn och deras vårdnadshavare har. Läroplanen beskriver förskolans värdegrund, vad barnen ska få möta under sin tid i förskolan och vilket ansvar rektorn och förskollärarna har.

Uppdaterad: